Menu Sluiten

Ziggo webmail

Ziggo is in ons land de grootste provider voor telefonie, televisie en internet via de kabel. Naast deze diensten biedt deze internetaanbieder hun klanten ook de mogelijkheid van webmail aan. Het zou vanzelfsprekend zijn als alle e-mailadressen die Ziggo uitgeeft eindigen op @ziggo.nl. Onder Ziggo vallen echter veel meer e-mailadressen met een andere uitgang. Zo behoren @upcmail.nl, @home.nl, @quicknet.nl, @casema.nl, @chello.nl en @a2000.nl. Het gaat hierbij om e-mailadressen van providers die in de loop van de tijd zijn overgenomen door deze provider.

Inloggen Ziggo webmail

Om in te loggen op Ziggo webmail ga je naar https://mail.ziggo.nl/appsuite/ of klik op deze link. Geef in het eerste vak je e-mailadres in en daaronder je wachtwoord. Druk vervolgens op de oranje “Sign in”-button. Je bent nu ingelogd en kunt online je mail lezen en nieuwe e-mails aanmaken.

De instellingen van inkomende berichten (imap of pop3)

Wanneer je gebruik maakt van Ziggo webmail, dan zal je voor het eerste gebruik de juiste instellingen maken. Er zijn twee zaken die ingesteld moeten worden, namelijk de inkomende en de uitgaande mail. Respectievelijk worden die via IMAP of POP3 en SMTP geregeld.
Wat betreft de inkomende mail moet je ofwel de IMAP ofwel POP3 instellen. Welke van de twee je kiest hangt af van of je het belangrijk vindt dat de mail op de server blijft staan en dus vanaf meerdere apparaten is gelijktijdig te beheren. Dus zowel op de pc, laptop, tablet of mobiele telefoon. Dan moet je kiezen voor IMAP. Is het voor jou niet belangrijk dat de e-mail op de server blijft staan en daar dus wordt verwijderd zodra je hem op één vast apparaat, bijvoorbeeld je pc, hebt gelezen? In dat geval kies je voor POP3.

De instellingen voor IMAP ziggo zijn: imap.ziggo.nl, serverpoort 993, type versleuteling TLS/SSL. Je gebruikersnaam is gelijk aan je volledige e-mailadres en het wachtwoord is dat van je e-mailaccount.
Hoe je POP ziggo moet instellen is als volgt: pop.ziggo.nl, serverpoort 995, type versleuteling is TLS/SSL. Bij verificatie vereist kies je voor “ja”.

Instellingen uitgaande mail

De uitgaande mail is wat eenvoudiger. Dit kan namelijk maar op één manier dus je hoeft geen keuze te maken waar je de webmail gaat gebruiken. De SMTP ziggo instellingen voor de uitgaande mail zijn als volgt: je gebruikersnaam is je e-mailadres en het wachtwoord is gelijk aan dat van je e-mailaccount. Je kiest voor server smtp.ziggo.nl en serverpoort 587. Het liefst kies je als type versleuteling STARTTLS en anders stel je TLS of SSL in. Bij verificatie vereist zet je op “ja”.

Wachtwoord vergeten

Bij iedereen komt het wel eens voor dat je een wachtwoord vergeet. Ben je je wachtwoord vergeten voor webmail Ziggo, log je in bij Mijn Ziggo, kies in het menu voor producten en vervolgens voor internet. Onder e-mailadressen kies je voor het e-mailadres waar het om gaat. Je kunt nu je wachtwoord wijzigen.

Tabbladen Ziggo mail

Nadat je hebt ingelogd op je Ziggo webmail zal je zien dat er maar liefst 6 verschillende tabbladen zijn. Dat komt overeen met de verschillende onderdelen van Ziggo webmail. De tabbladen zijn achtereenvolgens:
overzicht, e-mail, adresboek, agenda, taken en drive.

De tabbladen e-mail, adresboek en agenda spreken uiteraard voor zich. Onder het tabblad overzicht kan je in een oogopslag je e-mail quota, postvak-in, afspraken en tips & trucs. Onder de tab Taken kan je noteren wat je niet mag vergeten om te doen. Bij je drive kan je bestanden opslaan of uploaden. Zo zijn deze eenvoudig te delen met anderen. De opslagruimte bedraagt 15GB. Wil je een duidelijke uitleg over deze tabbladen dan kies je bij de instellingen voor “rondleiding voor deze app”. Elk tabblad heeft zijn eigen rondleiding waarbij meer informatie wordt gegeven.

Adressenlijst beheren

Van groot belang bij het versturen van e-mail is je adressenlijst. Om een e-mailadres toe te voegen aan je adressenlijst log je in op je webmail, klikt op adresboek en kiest voor nieuw. Vervolgens voeg je de contactpersoon toe. Per contact kan je twee e-mailadressen toevoegen.

Spambox

Er is niets zo vervelend als het ontvangen van ongewenste Spam berichten. Om ervoor te zorgen dat deze mails niet meer in je inbox komen te staan stel je je Ziggo spambox, ook wel Ziggo spamfilter, in. Houdt er echter wel rekening mee dat je maar een paar honderd e-mailadressen kan aanmerken als spam. Wanneer je dagelijks veel spam ontvangt kan deze lijst al snel vol lopen. Bovendien moet je elk subdomein van een bepaald hoofddomein apart aanmerken als spam.

Social media

Iedereen zit wel op social media. Vind je het handig om al je verschillende accounts te bundelen zodat je op één plek kan zien of er nieuws is? Dat kan met Ziggo webmail. Je kan hier je accounts van Facebook, Twitter, LinkedIn, Flickr en Tumblr toevoegen.

Mail quota

De mail quota heeft betrekking op de opslagcapaciteit van je mailbox bij Ziggo. In totaal beschikt iedere klant over 15 GB aan oplagruimte. Er is 5 GB gereserveerd voor je e-mail en de overige 10 GB is bestemd voor het opslaan van documenten, foto’s, muziek en video’s. Wanneer 80 procent van de opslagruimte is gebruikt ontvang je een waarschuwing.